The paper explores anthropocentric manifestations in both language and linguistic research. The research pursues a dual objective: firstly, to reconstruct the semantic field of verbs denoting mnemonic processes, considering taxonomical divisions into actions, processes and states; to specify the taxonomical status of the verb помнить (to remember) as a key verb in the cluster; and to analyze the manifestation of the + / – control semantic feature of these verbs. Secondly, to test the explanatory and research potential of three competing experimental formats: a human-based semantic experiment conducted through surveys of native speaker respondents; research engine-based experiments using Google and Bing search requests for word combinations where search engines function as a type of “collective respondent”; and the potential of neural networks for linguistic research. This approach combining three instrumental resources makes part of a fresh and innovative linguistic research procedure. The results of the research contribute to a more precise definition of the taxonomic specifics of the verb помнить (to remember) as an existential-resultative verb. The analyzed semantic cluster is described as divided into two semantic classes: “proper” memory verbs and their metaphorical semantic derivatives denoting speech acts. The behavior of these verbs concerning imperative forms and control features is also thoroughly analyzed
В настоящей статье рассматриваются элементы проявления
антропоцентризма в естественном языке на уровне глагольной семантики, а также
некоторые аспекты перехода к антропоцентрической парадигме в лингвистических
исследованиях. Авторы ставят две цели: во‑первых, представить семантическое
поле глаголов, обозначающих процессы памяти, с учетом таксономического
деления на действия, процессы и состояния; уточнить таксономический статус
глагола “помнить” как ключевого глагола памяти; проанализировать проявление
семантической характеристики контролируемости действия у глаголов памяти.
Во-вторых,
протестировать экспланаторный и исследовательский потенциал трех
экспериментальных форматов: семантического эксперимента с привлечением
носителей языка; экспериментов с обращением к поисковым системам Google и Bing,
в которых поисковые системы выступают в роли “коллективного респондента”;
и экспериментов с привлечением средств генеративного искусственного интеллекта –
больших языковых моделей, прошедших обучение на массивах текстов на естественном
языке. Использование комплексной методологии анализа, сочетающего семантический
эксперимент, опору на сетевые технологии и работу с большими языковыми моделями,
а также новые полученные описания мнемических глаголов, составляют новизну
работы. Результаты исследования позволили получить более точное определение
таксономических характеристик глагола “помнить” как экзистенциально-результативного
глагола. В структуре анализируемого семантического кластера были
выделены два семантических класса: собственно глаголы памяти и их метафорические
производные, обозначающие речевые акты. Проверка глаголов памяти на употребление
в императивных формах и выявление признака контролируемости действия позволили
уточнить семантическое описание указанного глагольного кластера