Выполнен анализ напряжений и деформаций в асфальтобетонном покрытии, возникающих под действием
давления колес проезжающих автомобилей. Учитывается изменение модулей упругости материалов верхних слоев,
обусловленное изменением температуры по высоте. На основе решения задачи термоупругости в среде программного
комплекса конечноэлементного моделирования ANSYS установлено распределение температур, напряжений и деформаций в слоях дорожного покрытия. Продемонстрировано, что снижение жесткости материалов верхних слоев при
нагреве поверхности дороги ведет к существенному изменению картины распределения напряжений и деформаций. = The analysis of stresses and deformations in the asphalt concrete pavement, arising under the action of the pressure of
the wheels of passing cars, is carried out. There is taken into account the change in the elastic moduli of the upper layers
materials, due to the change in temperature along the height. Based on the solution of the thermoelasticity problem in the
ANSYS finite element modeling software package, the distribution of temperatures, stresses and strains in the pavement layers
is obtained. It is shown that the decrease in the stiffness of the upper layers materials leads to a significant change in the pattern
of stress and strain distribution when the road surface is heated.