This research explores the impact of SMM management on the formation of a media education environment in educational organizations, using the “Media сlass in Moscow school” project as an example. The analysis covers SMM strategies, including the use of various content formats, collaborations, live broadcasts, and situational marketing. A synergistic effect was identified, resulting in increased audience engagement and improved educational outcomes by integrating educational and marketing goals. The research results demonstrate that the successful application of SMM strategies fosters the creation of an interactive, motivating educational environment, which in turn enhances students’ digital literacy and media competencies. The significance of this study lies in identifying the key success factors for SMM in education, which can assist educational institutions in effectively utilizing social media to improve the learning process.
Исследовано влияние SMM-менеджмента на формирование медиаобразовательной среды в образовательных организациях на примере проекта «Медиакласс в московской школе». Проанализированы стратегии SMM, включая использование различных форматов контента, коллаборации, прямые эфиры и ситуативный маркетинг. Выявлен синергетический эффект, заключающийся в повышении вовлеченности целевой аудитории и улучшении достигаемых результатов за счет интеграции образовательных и маркетинговых задач. Исследование показало, что успешное применение SMM-стратегий способствует созданию интерактивной, мотивирующей образовательной среды, что, в свою очередь, ведет к повышению цифровой грамотности учащихся и развитию их медиакомпетенций. Выявлены ключевые факторы успеха SMM в сфере образования, что может помочь эффективно использовать социальные медиа для улучшения учебного процесса.