In the given article we consider the conditions and perspectives of development of understanding.
Evolution of understanding in capacity of cognitive tool is analyzed with a due consideration of change
in the system of scientific knowledge. Authors describe and name stages of understanding development
and define its determinants. Сorrelation between scientific rationality type and model of understanding
was ascertained, and so, for the exploring of modern stage of understanding development the principles
of postnonclassical rationality were researched. It was fixed, that modern scientific rationality can be
treated as understanding one. As an example, we investigate the theory of responsive rationality
by B. Waldenfels, where understanding exists as paradigm and synthetic model of understanding is
revealed.
В данной статье рассматриваются условия и перспективы развития понимания. Эволюция
понимания как познавательного инструмента исследуется в тесной связи с изменениями,
происходящими в системе научного познания. Авторы описывают и именуют этапы
развития понимания и определяют их детерминанты. Установлена корреляция типов научной
рациональности и моделей понимания, поэтому для исследования современного этапа развития
понимания были рассмотрены принципы постнеклассической рациональности. Выявлено, что
современная научная рациональность может быть определена как «понимающая». В качестве
примера рассматривается теория «респонзивной» рациональности Б. Вальденфельса, в
которой понимание приобретает статус парадигмы, и проявляет себя синтетическая модель
понимания.