В ситуации постмодерна человек переживает кризис идентич- ности. Унификация культуры в эпоху глобализации приводит к утрате идентич- ности места. Но среда обитания является одним из важных факторов формирова- ния наших представлений о собственной идентичности, как индивидуальной, так и групповой. Паблик-арт (искусство в публичном пространстве) рассматривается в статье в качестве практик искусства, содействующих возрождению чувства места и идентичности. Задача паблик-арта — выявление новых граней привычной среды и наполнение ее смыслами. Конструируя место, задействуя связанные с ним культурно-исторические контексты, паблик-арт выявляет его аутентичность. Будучи концептуально-коммуникативным социально-ориентированным искус- ством, паблик-арт способствует установлению новых социальных связей и соз- данию в городе особой, креативной . In Post-Modernism period a person is experiencing a crisis of his identity. Unification of culture in the era of globalization leads to the loss of place identity. But the environment is one of the most important factors shaping our ideas about our own identity, both individual and group. Public art (art in public space) is considered in the article as a range of art practices, promoting the revival of a sense of place and identity. The task of public art is to identify new facets of familiar environment and to fill it with significances. Designing the place, making use of the associated cultural and historical contexts, public art reveals its authenticity. Designing the place, tripping the associated cultural and historical contexts, public art reveals its authenticity. Being conceptual and communicative socially oriented art, public art contributes to the establishment of new social relations and the creation of special, creative atmosphere in a city.