Дата публикации в реестре: 2025-05-27T14:25:52Z
Аннотация:The aim of the work is to determine the capabilities of the manufacturer/marketing authorization holder (hereinafter referred to as the MАH) in informing end consumers (patients) about the product (medicinal product) to improve the image of the product and the MАH, increase the loyalty of end consumers, and ultimately improve the quality of life, reduce morbidity and increase satisfaction with the use of the product. Materials and methods. Using the example of modern enterosorbents (the drug Enterosgel), the target audience, communication channels, information messages, and regulatory requirements for informing end consumers by the MАH were studied. Results. The segments of the target audience of consumers of modern enterosorbents were determined. The existing communication channels between the MАH and end consumers were assessed taking into account the growing importance of virtual technologies. The directions for improving the quality of the information used and the role of both mandatory and promotional campaign documents for the product (package insert, official website of the MАH, information materials) for improving the quality of the information are demonstrated. The data obtained in the study can help the MАH in planning and implementing an effective information campaign in the pharmaceutical market. Conclusions. Improving information support for end consumers by the МАН is a mandatory condition for presence on the pharmaceutical market. The use of modern information technologies along with compliance with changing regulatory requirements allows increasing the satisfaction of the end consumer with the product (medicinal product).
Целью работы является определение возможностей производителя/держателя регистрационного удостоверения (далее ДРУ) в информировании конечных потребителей (пациентов) относительно продукта (лекарственного препарата) для улучшения имиджа продукта и ДРУ, повышения лояльности конечных потребителей, чтобы в итоге повысить качество жизни, сократить заболеваемость и увеличить удовлетворенность использования продукта. Материалы и методы. На примере современных энтеросорбентов (лекарственного препарата Энтеросгель) проведено изучение целевой аудитории, каналов коммуникации, информационных сообщений, регуляторных требований для информирования со стороны ДРУ конечных потребителей. Результаты. Определены сегменты целевой аудитории потребителей современных энтеросорбентов. Оценены существующие каналы коммуникации между ДРУ и конечными потребителями с учетом растущего значения виртуальных технологий. Продемонстрированы направления повышения качества используемой информации и роль для повышения как обязательных, так и сопутствующих промоционной компании документов на продукт (листок-вкладыш, официальный сайт ДРУ, информационные материалы). Данные, полученные в исследовании, могут помочь ДРУ в планировании и реализации эффективной информационной компании на фармацевтическом рынке. Выводы. Совершенствование информационной поддержки конечных потребителей со стороны ДРУ - обязательное условие присутствия на фармацевтическом рынке. Использование современных информационных технологий наряду с соблюдением меняющихся требований регуляторов позволяет повысить удовлетворенность конечного потребителя продуктом (лекарственным препаратом).
Тип: Article
Источник: Актуальные вопросы развития российской фармации - Ильинские чтения