Реализация культуросообразной парадигмы образования предполагает сохранение и развитие человека культуры. Значительным культуроформирующим потенциалом обладает искусство. Музыка, концентрируя в себе эмоционально-духовный опыт общества, обладает незаурядными возможностями духовного формирования личности, как основы его культуры. Общее музыкальное образование содержит уникальные возможности приобщения учащихся к системе духовных ценностей общества, их освоения как личностно значимых через интонационно-осмысленное переживание и постижение лучших образцов мирового и национального музыкального искусства.
The realization of culture-educational paradigm of education involves the preservation and development of human culture. Art possesses significant culture forming potential. Music, concentrating the emotional and spiritual experience of society, has an outstanding opportunity for spiritual self-identity formation as the basis of culture. General music education provides unique opportunities for introducing students to the system of spiritual values of society, their personally developing through intonation and conscious experience and understanding of the best samples of world and national musical art.